Inhouden en afslaan xl 600

18 apr 2013 23:36 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden en afslaan xl 600
Je hebt de cdi's vernieuwd en ook gewisseld. Je hebt totaal andere bobines geplaatst. Aan de killswitches kan het i.d.d. niet liggen. En desondanks duikt het probleem steeds alleen op aan de achterste cylinder. Ik ken geen enkele andere massa die dit specifieke uitvallen kan veroorzaken, gelet op bovengenoemde.

Pick-ups gaan niet gauw kapot, maar het komt voor. In het WPH staat een weerstandswaarde (Ohm) die de pick-up moet hebben. Je meet hem door zoals je een bobine doormeet.

Op het moment dat de problemen de kop op steken (waarschijnlijk als die warm is) kun je hem nog eens meten. Als de weerstand dan buiten de waarden valt kan je hem verdenken. De pick-up kabel komt rechts ergens uit het blok. Die volgen tot aan de connector om te kunnen meten.

Bougies kunnen hier ook wel aan lijden, trouwens. Je kunt nog de bougies van voren naar achteren wisselen.

Sowieso, doorgifte van connectors (stekkers) controleren kan heel simpel en effectief met een multimeter met piepstandje: steek de meetpennen aan voor- en achterkant van dezelfde kabelkleur erin. Bij doorgifte krijg je netjes een piepsignaal.

Ik heb je posts nog eens nagelezen, en bij mij blijft over: de pick-up van de achterste cylinder (of de connector ervan, vóór de cdi), of een brandstof/carburateur probleem aan die cylinder.

Ik ben erg benieuwd (inmiddels..). Succes,

Brom





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2013 16:44 #22 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Inhouden en afslaan xl 600
ik plaats er 1 bij die ik over het hoofd heb gezien,

er stroomt brandstof via de vacuum slang direkt naar de achterste cylinder met als gevolg uitval door verzuipen,

zuig eens aan de vacuum slang of er brandstof meekomt ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2013 00:25 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden en afslaan xl 600
Maar hij heeft de klacht alleen als de motor warm is.

Maar het is het proberen waard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 20:24 #24 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Ik ben nu even aan het worstelen met een te laten reviseren v8 en een automatenbak. Dan weer op de motor focussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2013 15:34 #25 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Gisteren bij Ad de (2 e hands ) pick up coils opgehaald en vandaag erin gezet. Overigens viel de klus erg mee, in ruim twee uur alles gedaan. Echter, geen verandering. Nu eerst mijn oude coils nameten. Volgende stap is alle bobines van mijn broer zijn Transalp overzetten.

Zijn motor viel uit, toerenteller werkte. CDI's onderling gewisseld, toerenteller bleef werken. Een stuk gereden, toerenteller viel nu wel nu en dan uit. Dus nu de CDI vervangen en zsm stuk rijden. Is zijn motor nu ok, dan zijn bobines op mijn motor.

Als het dan niet lukt wissel ik de bougies uit, dan de carburateurs. En daarna strip ik de motor tot ik de kabelboom eruit heb. Al ben ik er tien jaar mee bezig ik zal het vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2013 19:02 #26 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Nu mijn broer zijn motor goed reed zijn carburateur vandaag op die van mij gezet. Geen verbetering. Wat vreemd is, is dat zijn motor mooi liep en nu zijn carb op die van mij zit komt er uit beide uitlaten van mijn motor zwarte rook en loopt ie slecht. Alle vier bougies pikzwart, dus die bougies van hem erin gezet, geen verbetering. Toen gaan rijden, houdt toch weer in, acceleert verder goed. Vonk is goed, gekeken of choke blijft hangen maar als ik choke geef slaat motor gelijk af. Ook stationair lopen doet hij nu slecht.
Dus het inhouden is nog steeds een probleem en met de andere carb gaat hij zwart roken. Met remmen reiniger rondom gespoten, motor gaat niet hoger stationair lopen en de spray ontbrandt niet. Dus een bougiekabel die "lekt" heb ik niet en ook geen valse lucht. Waarom suggereert mijn carb dan alsof hij een bijstelling van het mengsel nodig heeft. Het enige wat ik niet gedaan heb, de motor van mijn broer is een VS uitvoering. Zijn carb heeft twee aansluitingen die naar een soort losse filters gaan. Mijn carb is op die plaatsen dicht dus heb ik zijn leidingen afgedopt, ik zal nu die twee filters ook overzetten, mogelijk dat zijn carb daarop afgeregelt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2013 12:32 #27 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Inhouden en afslaan xl 600
Had je dat verhaaltje van Ad met die vacuumslang al geprobeerd? Best mogelijk dat je brandstofkraan compleet verrot is.
Je zou kunnen proberen of de motor goed loopt met een extern brandstoftankje, dus met normale tank afgekoppelt en vacuumslang afgedopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2013 20:22 #28 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Het membraam was kapot toen ik eerder bij Ad was, ergens begin april. We zagen dat ook in stand off de benzine uit de kraan liep. Dus een revisieset gebruikt en de benzine liep er alleen uit als je aan de vacuum slang zoog. Maar gaf geen oplossing op inhoud probleem. Maar toen ik nu mijn tank eraf haalde liep de benzine er toch gelijk weer uit. Het membraan is dus nog niet goed. Dus dit is een goede van je, kan best wel zijn dat de elektronica en carb nu wel goed zijn en een nieuwe storing weer een verkeerd beeld geeft, alhoewel het inhouden ook aanwezig is als ik in de wat hogere toeren op 1 toerental probeer te blijven hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2013 15:33 #29 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Ik heb de twee leidingen die ik afgedopt hebt, weer open gezet en nu loopt hij goed. Mijn carb heeft die 2 leidingen niet. Je ziet wel dat mijn carb daar twee voorbereidingen voor heeft. Ik ga nu mijn eigen carb reinigen. Als hij met de schone carb goed loopt zet ik mijn eigen bougie kabels / bobines weer terug. Want ik mistte eerder ook duidelijk een vonk. Toen ik mijn bobines destijds met die van mijn broer wisselde hield hij nl nog steeds in maar de vonk bleef aanwezig.
Lijkt dus op twee storingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2013 17:22 #30 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
De carb opengemaakt. Vlotterkamers zien er brandschoon uit. Toen de deksel van een van de kamers waar de membranen zitten geopend, ook perfect. Membraan ziet er gewoon nieuw uit. Toen aan zijkant een deksel geopend waar een klein membraan zit, lijkt op benzinekraan membraan. Ook netjes. Kamertjes waar choke busje in gaat ook ok. Werking vlotters gecontroleerd, werken ook goed.
Aan sproeiers zit ik maar niet. Dus, ik ga maar een oproep zetten of een clublid kennis heeft en ultrsonische appartuur om te reinigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2013 23:03 #31 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Nu mijn schone carb erop gezet en de motor loopt nu ook prima. Dus toch een brandstof probleem geweest. Wat de elektra betreft, ik weet het niet. Misschien toch de massa contacten die opgeschuurd zijn. Met wisselen van de cdi, pick up coil, bobine en bougie was niets direkt erna beter. Dus de kans dat de achterste cilinder tzt toch weer gaatstoren blijft bestaan. Het wisselen van de carb gaf wel gelijk effect. Dus nu maar de duurtest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2013 10:17 #32 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Inhouden en afslaan xl 600
jee Marco, je hebt idd wel pech met je speeltjes :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2013 17:54 #33 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
:D ja. Petrus en ik kennen elkaar omdat we beiden een klassieke Jeep Grand Wagoneer rijden. Daar is bij mij een uitbestede volledige V8 motor revisie totaal misgelopen. Een ander bedrijf is nu opnieuw bezig en ik hoop misschien zaterdag de motor in te kunen bouwen. 1 onderdeel houdt al een maand alles op. Al met al bijna twee jaar bezig met dat blok. Dan ook een gloednieuwe Mercury buitenboordmotor die na aanschaf vrijwel gelijk weer ter reparatie kon. Kan zeggen dat al mijn drie voertuigen nu uiterst zuinig in brandstof verbruik zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2013 20:32 #34 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Inhouden en afslaan xl 600
Hahaha ja dat kan ik echt wel in je waarderen, dat je altijd rustig en positief blijft.  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2013 13:01 #35 door fdmv
Beantwoord door fdmv in topic Inhouden en afslaan xl 600
Hoi,

Onlangs een draagbreuk gehad in de draadboom, tussen de CDI en bobine's.
Kwam naar voren bij een bepaalt toerental.
Luchtfilter wel schoon?

Frans

En ook mijn Transalp uit 94, de XL 600 V,  heeft deze kuren. Eerst alle andere Topics gelezen, maar allemaal net iets anders. Loop al een tijdje te klooien eraan.

De storing. Koude start, prima. Loopt mooi. Na een paar honderd meter begint hij in te houden. Dat wordt steeds hardnekkiger. Maar doortrekken doet hij wel. Vonk op alle bougies. Dan op 1 cilinder lopen, geen vonk op achterste cilinder. En de motor smoort als je nu het gas opentrekt.

Gedaan.
Nieuwe originele Honda CDI's
Choke kabels goed schoongemaakt.
Vacuum schuiven carb gecontroleerd.
Massa nagekeken en schoongemaakt.
Membramen benzinekraan vernieuwd.
Vacuum slangen bekeken.
Bougies bekeken.
Compressie is 13 a 14 op beide cilinders
Bobines gewisseld.

Ik word er gek van. Met een proefrit reed ik zondag samen met mijn broer, hij op een andere Transalp. En prompt loopt die van hem nu ook op 1 cilinder. Net die van hem weer gestart, loopt nu op 2 cilinders stationair. CDI's gewisseld maar toerenteller bleef netjes werken. Nu eens kijken of ie van hem ook gek gaat doen als de motor warm gereden is.

Iemand een idee ? Ik focus me op het feit dat de storing komt als de motor maar een beetje warm is. En ik denk elektrisch. Eerst nu en dan geen vonk en na wat langer rijden helemaal geen vonk. Dus iets waar stroom doorheen gaat en warmte ontwikkeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden