Knallende uitlaat

10 apr 2013 21:15 - 10 apr 2013 21:37 #1 door Rene zuiderwijk
Knallende uitlaat werd gestart door Rene zuiderwijk
Hallo clubleden, ik ben René en ben een trotse bezitter sinds vorig jaar van een Transalp  (pd06 1990) het was 25 jaar geleden dat ik een motor had.
Allen mijn probleem is de uitlaat die knalt bij het loslaten van het gashendel onder het rijden,of als hij stationair loopt. Wat kan dat zijn?
1. Ik tank altijd euro 95 maar ik heb gehoord dat als je niet zoveel rijdt ik beter euro 98 kan tanken,klopt dat??
2. Mijn carburateur laten schoonmaken,nieuwe pakkingen en synchroniseren?
3. Er zit een klein gaatje beneden in de uitlaat is dat voor condens of hoort dat er niet te zitten het is geen roestgat, het lijkt alsof het er hoort te zitten.
4. Of is het een cdi probleem?
5. Of kan het iets anders zijn?
Ik heb het luchtfilter  en de bougies vervangen.
Wie heeft er nog wat tips voor mij?
Ik ben geen monteur maar wil wel wat proberen.
groet. René
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 21:31 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Knallende uitlaat
Hoi, die knallen worden veroorzaakt door onverbrande gassen die in de uitlaat tot ontbranding komen. Heb ik ook bij mijn transalp, heerlijk....en laat het vooral zo..
Kan minder worden/verholpen worden als het mengsel wat (rijker, geloof ik) veranderd wordt.
Kan volgens mij geen kwaad, ik heb ook nog een yamaha XJR, die heb ik er speciaal op af laten stellen. Gas dichtgooien, beetje afremmen op de motor en knallen maar... :P

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 21:47 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Knallende uitlaat

heerlijk....en laat het vooral zo..


+1  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 11:00 #4 door Rene zuiderwijk
Beantwoord door Rene zuiderwijk in topic Knallende uitlaat
Bedankt voor je reactie, maar hij knalt wel erg vaak, de voetgangers krijgen een hart verzakking als ik voorbij kom, dat kan nooit goed zijn.
Misschien toch wat rijker af laten stellen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 11:18 #5 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Knallende uitlaat

Bedankt voor je reactie, maar hij knalt wel erg vaak, de voetgangers krijgen een hart verzakking als ik voorbij kom, dat kan nooit goed zijn.
Misschien toch wat rijker af laten stellen.

Dat moet je natuurlijk zelf bekijken.
Het maakt voor mij een deel uit van het motorrijden, iedere keer bij het gas sluiten en een versnelling lager nemen om af te remmen, hoor ik een plofje en staan mijn mondhoeken staan in de juiste stand :)
Valt denk ik wel mee met de gezondheid van die voetgangers....je bent dan altijd nog socialer dan een gemiddelde HD rijder

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 13:26 #6 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Knallende uitlaat
Het probleem is eerder dat hij te rijk (aan brandstof) is afgesteld.
de uitlaatgassen komen dan tot ontbranding doordat er wat valse lucht wordt aangezogen.
Meestal is de oorzaak te vinden in lekke of slecht sluitende rubbers tussen de motor en de carbs of tussen de carbs en de luchtinlaat.
Of dit het probleem is is makkelijk op te sporen door bij stationair draaiende motor even met remmenreiniger of WD40 op deze verdachte plekken te spuiten.
Als je het toerental hoort veranderen heb je de lekke plek gevonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 16:14 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Knallende uitlaat

Het probleem is eerder dat hij te rijk (aan brandstof) is afgesteld.


Hoeft niet per definitie. Een arm mengsel ontsteekt vaak te traag, waardoor er nog ontbranding plaatsvindt tijdens de uitlaat-slag. (afterfire)

Een rijk mengsel kan ervoor zorgen dat er onverbande gassen in de uitlaat komen, samen met wat valse lucht (lekje in de pijp) en een prettig warme pijp: pof.
Daarnaast kan rijk mengsel ook nog een backfire geven: ontbranding terwijl de inlaat nog openstaat, omdat het te snel ontbrandt.

Ook kan je nog een slechte timing op de bougies hebben, of gewoon slechte ontsteking door oude/verkeerde bougies of brakke bougiekabels.

Je zou eens naar de bougies kunnen kijken. Witte isolator = heet = arm mengsel. Zwarte isolator = rotzooi = te rijk mengsel. Maar... die diagnose kan lastig zijn. Even door laten meten zou oplossing kunnen brengen.



“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 16:30 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Knallende uitlaat

te rijk (aan brandstof)
Meestal is de oorzaak te vinden in lekke of slecht sluitende rubbers tussen de motor en de carbs of tussen de carbs en de luchtinlaat.
Of dit het probleem is is makkelijk op te sporen door bij stationair draaiende motor even met remmenreiniger of WD40 op deze verdachte plekken te spuiten.
Als je het toerental hoort veranderen heb je de lekke plek gevonden.


WD40 geeft minder effect dan remmenreiniger (ik twijfel zelfs of het werkt met WD40 zou eerder spuitbus deo gebruiken)

Lekke inlaatrubbers verarmen de boel (meer lucht, minder brandstof) hangende chokeplunjer verreikt het mengsel. Arm of rijk kan beide de oorzaak zijn maar ik heb al begrepen dat een TA hoort te ploffen dus wanneer choke, inlaatrubbers, klepspeling en bougies goed zijn....
Lekker ploffen! Die van mij tsjilpt er ook nog eens bij ;-)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 17:39 #9 door Rene zuiderwijk
Beantwoord door Rene zuiderwijk in topic Knallende uitlaat
Dank voor alle reacties,hier kan ik mee aan de slag.
Allen weet ik niet wat voor brandstof ik het beste kan tanken euro 95 of 98
En of dat gaatje in mijn uitlaat er hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 18:01 #10 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Knallende uitlaat
dat gaatje onderin de uitlaat, achter de bocht, hoort er in.
ik zou even kijken naar de inlaat van je motor, waarschijnlijk is de aansluiting op de carburateurs niet helemaal goed en knalt de motor daardoor meer dan normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 19:31 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Knallende uitlaat
René, ik zou het lekker bij 95 houden. Zo'n ontzettend verschil maakt het niet, zeker niet hier in het welvarende westen. Onze brandstofjes zijn de beste die je zo'n beetje kan vinden...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 19:55 #12 door Rene zuiderwijk
Beantwoord door Rene zuiderwijk in topic Knallende uitlaat
Thanks!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 22:14 #13 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Knallende uitlaat
Het knallen bij dichtdraaien van het gas hoort bij een Alp.
Het knallen tijdens stationair lopen niet.


De meeste mogelijke oorzaken zijn al genoemd maar in het hele treintje van afstellen horen ook de kleppen te staan.
Daarna kun je synchroniseren.


Luister anders eens rond op een clubrit, dan hoor je de verschillen en kun je kijken of jouw Alp echt anders klinkt.




Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2013 23:22 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Knallende uitlaat
Knallen tijdens gas terugnemen heeft een heel scala aan mogelijke oorzaken, waarvan sommige heel onschuldig. Maar, knallen tijdens stationairloop duidt op een mengselprobleem. Dat kan zijn valse lucht via de inlaat, een verkeerd afgestelde mengselschroef, verstopte statiospoeier of valse lucht langs de uitlaat.

Of, een combo daarvan. Al die zaken zul je moeten nalopen en uitsluiten.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 18:40 - 14 apr 2013 19:48 #15 door Rene zuiderwijk
Beantwoord door Rene zuiderwijk in topic Knallende uitlaat
hallo clubleden,
gisteren heb ik het in het gaatje van de uitlaat een schroefje ingedraaid,olie ververst en een nieuw olie filter, het gaskabeltje aan de linkerkant van de carburateur iets strakker gezet (was wat te slap), ook heb ik forte in de tank gedaan.
het resultaat,vandaag een stukje gaan rijden ongeveer 50 km uitlaat ploft een heel stuk minder en wanneer ik de choke een heel klein beetje openzet is het nog maar af en toe een  klein plofje.
de hele weg ging hij steeds beter lopen prima gereden, geen problemen, ik was blij.

Totdat ik thuis voor de deur stond en mijn toerenteller wegviel en de de motor niet lekker meer liep, u raad het wel, ik was niet meer zo blij gvd  gvd

ik had een keer gelezen op het forum dat je de cdi  bedrading moest omwisselen kijken wat ze doen.
Het resultaat, toerenteller werkte weer maar motor liep niet goed, tijdens het draaien van de motor heb ik een cdi (de voorste) losgemaakt en eruit gehaald, de motor bleef lopen en de toerenteller deed het ook, maar hij doet het dus niet goed omdat hij op een cilinder loopt, de motor vervolgens uitgezet en de andere stekkers erop gedaan conclusie,de motor startte niet.
toen heb ik deze cdi eruitgehaald en de andere cdi op allebeide stekkers uitgeprobeerd maar de motor startte op beide stekkers niet. dus neem ik aan dat deze cdi kapot is  klopt dit of kan je dit niet zo controleren.

En zijn de cdi allebei hetzelfde of zit er nog verschil in, (de voorste cilinder of de achterste).
Op ene cdi staat ms8  ci558 2.3 2m  en op de andere staat ms8  ci558 0.9 181.         
Zijn ze dan anders???? 
 
Graag zou ik jullie mening willen weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 20:12 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Knallende uitlaat
Een van de twee is in iedergeval defect. CDI's zijn gelijk vandaar dat je ze ook kan uitwisselen.
Neem ff contact op met Ad Mies, Waffie op dit forum, hij heeft voor de TA een mooi alternatief, beter dan de CDI's die je bij Roukema kan kopen.
Dat je motor nu even niet startte kan gelegen zijn in het feit dat je motor inmiddels verzopen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 20:52 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Knallende uitlaat
schroefje wel weer uit het gaatje halen  8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2013 01:22 #18 door pimmoto1991
Beantwoord door pimmoto1991 in topic Knallende uitlaat
Je zou ook gelijk kunnen kijken of je CDI,s al in hun aangepaste rubber hangen.
Tijdens het zitten zakt je zadel door(vooral bij de dames op leeftijd), hierdoor zit je op je stekkers en gaat de CDI slecht contact maken= kapot.

Bij Roukama heb je vervangende Cdi,s voor 90 euro, zo uit mijn hoofd past deze op jouw motor, bij die van mij uit 1988 werkte het niet, en die van 89 ook niet dacht ik.

Dit zou natuurlijk ook je knallende uitlaat KUNNEN veroorzaken, maar ik ik heb ook een knallende uitlaat, waarschijnlijk staat mijn alp ietsje te arm.
Dit kan natuurlijk opgelost worden, maar mijn knallen horen inmiddels bij mijn motor en als ik een kanonschot afvuur, begin ik verschrikkelijk te gieren.

Het gaatje n je uitlaat is voor de afvoer van condensaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2013 08:23 #19 door Rene zuiderwijk
Beantwoord door Rene zuiderwijk in topic Knallende uitlaat
Bedankt voor je reactie, mijn cdi's zitten al in een nieuw rubber,en ik heb op mijn frame boven de cdi extra een metalen strip gemonteerd tegen het doorzakken.
Ik ga mijn cdi's na laten kijken bij of evt. vervangen bij carmo electronics
want als de motor warm (na ongeveer 40 km) word,gaat mijn toerenteller op 0  en loopt hij op 1 cilinder,mijn verlichting van de neutraalstand werkt 9 van de 10 keer niet en mijn stadslicht ook niet,ik weet niet of dat ermee te maken heeft, of er een lampje kapot is ,moet ik ff nakijken.
Het knallen van de uitlaat kan volgens mij ook aan de bobines liggen, (of dat hij te rijk of te arm staat)
Als de motor koud is doet de motor het prima. Vreemd???.
Denk de cdi s  of bobine.
weet iemand waar je  nieuwe bobines kan kopen????
Laat het mij weten A,U,B.
Het word een dure grap maar hij ziet er echt nog perfect uit.
Als dit probleem is opgelost, ga ik er nog jaren  plezier van hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2013 08:38 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Knallende uitlaat

mijn verlichting van de neutraalstand werkt 9 van de 10 keer niet en mijn stadslicht ook niet


Heeft niets met de CDI te maken.Waarschijnlijk losse contactjes of defecte lamp.

CDI's nakijken lijkt me niet nodig. 1 van de 2 is gewoon defect, en dat is diegene waarbij de toerenteller uitvalt.

weet iemand waar je  nieuwe bobines kan kopen


Heb nog een setje gebruikte liggen. Mag je eventueel wel proberen. Zijn ze niet de oorzaak geef je ze gewoon terug.
Kabels en doppen zitten er nog aan.


Verder hebben diverse mensen hier al adviezen gegeven. Je zou daar ook iets mee kunnen doen lijkt me. ;)
In elk geval suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden