Inhouden en afslaan xl 600

16 apr 2013 14:20 #1 door Marco Fennema
Inhouden en afslaan xl 600 werd gestart door Marco Fennema
En ook mijn Transalp uit 94, de XL 600 V,  heeft deze kuren. Eerst alle andere Topics gelezen, maar allemaal net iets anders. Loop al een tijdje te klooien eraan.

De storing. Koude start, prima. Loopt mooi. Na een paar honderd meter begint hij in te houden. Dat wordt steeds hardnekkiger. Maar doortrekken doet hij wel. Vonk op alle bougies. Dan op 1 cilinder lopen, geen vonk op achterste cilinder. En de motor smoort als je nu het gas opentrekt.

Gedaan.
Nieuwe originele Honda CDI's
Choke kabels goed schoongemaakt.
Vacuum schuiven carb gecontroleerd.
Massa nagekeken en schoongemaakt.
Membramen benzinekraan vernieuwd.
Vacuum slangen bekeken.
Bougies bekeken.
Compressie is 13 a 14 op beide cilinders
Bobines gewisseld.

Ik word er gek van. Met een proefrit reed ik zondag samen met mijn broer, hij op een andere Transalp. En prompt loopt die van hem nu ook op 1 cilinder. Net die van hem weer gestart, loopt nu op 2 cilinders stationair. CDI's gewisseld maar toerenteller bleef netjes werken. Nu eens kijken of ie van hem ook gek gaat doen als de motor warm gereden is.

Iemand een idee ? Ik focus me op het feit dat de storing komt als de motor maar een beetje warm is. En ik denk elektrisch. Eerst nu en dan geen vonk en na wat langer rijden helemaal geen vonk. Dus iets waar stroom doorheen gaat en warmte ontwikkeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 14:31 #2 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Inhouden en afslaan xl 600
Hmm, ik heb een keer zoiets gehad op een andere motor, toen lag het toch aan de bobine, die ging slecht functioneren toen hij warm werd. Misschien wisselen van de bobine + bougiekabels met een TA die wel lekker loopt?

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 14:43 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden en afslaan xl 600

Bougies bekeken.

s
Even vervangen zou ik zeggen in plaats van bekijken.
Je zult de eerste niet zijn die erachter komt dat de bougie doorslaat als hij warm wordt.

En waarom alleen electrisch. De symptonen kunnen net zo goed met brandstof te maken hebben hoor.
Verder : aanzuigrubbers van de carb niet poreus/hard
Bobines wisselen ?  alleen als je zeker weet welke cilinder dan niet werkt.
Loop ook even de aansluitingen/stekers na die vanaf de zekeringkast naar de boubines lopen.

Tip  ;D
Vergelijk nooit de problemen van een andere motor met die van jezelf. Je loopt anders gillend weg.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 14:48 #4 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600

Reaktie op bericht 2

Ja, dacht dat met die van mijn broer te doen. Tot zondag zijn motor gek ging doen. Ik ga dan nu maar kijken of zijn achterste cilinder uitvalt, indien niet. Dan zet ik zijn bobines op die van mij.

Toen ik mijn eigen bobines wisselde was de motor koud, en liep ook op vier bougies. Dus nu weet ik dat ik langer had moeten wachten. Maar ik heb hem in een garage best wel een tijdje stationair laten lopen.
Maar wat vreemd blijft is dat bij mij beide bougies achter, dus 2 bobines van de vier tegelijk uitvallen. Dus ik zoek iets wat in zijn eentje invloed heeft op beide achterste bobines. De CDI's heb ik vernieuwd en ook nog onderling gewisseld, geen effect.


Reaktie op bericht 3

We, Ad Mies en ik, pakten ter controle 2 gebruikte bougies van hem. Hij liep even goed maar ging weer inhouden. Nu waren mijn bougies recentelijk vervangen. Een week later testte ik de motor weer bij Ad en toen liep hij heel de tijd onder in te houden. Dus op trailer meegenomen, verzekerd en zondag weer de weg op. En inhouden.

Mbt de aanzuigrubber. Ik had met de carbs willen beginnen, maar omdat ik geen vonk heb zoek ik nu niet verder op een brandstof issue. Het hebben van geen vonk is dus de rode draad. Ik neem aan dat in de stotter periode daarvoor er iets elektrisch begint te storen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 15:00 #5 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Nu net beide Transalpen koud gestart, beide motoren draaien keurig op beide cilinders. Ik durf te wedden dat als ik ga rijden ze in gaan houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 15:06 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden en afslaan xl 600
Dan durf ik bijna te wedden dat er ergens een los of vuil contact zit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 15:30 - 16 apr 2013 16:02 #7 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Daar heb ik naar gezocht, en blijf daar ook verder naar zoeken. Dus eerder alle beplating en tank verwijderd. Omdat 1 vande 2 cilinders slechts afslaat. Kan ik zaken die beide cilinders, denk aan de zijstandaard beveiliging uitsluiten.

Ik had hetzelfde met een oude auto. Warm sloeg hij af, koud niet. Totdat ik tegen een draad stootte en de motor afsloeg, daar zat in het koperdraad een breuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 15:34 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Inhouden en afslaan xl 600
Dat is wat ik bedoel.
Kijk even naar de stekers van de kabelboom en maak ze desnoods allemaal even schoon.
Kijk ook naar de aansluitingen onder het zadel. Ook hier zit een connector die beide boubines voorziet.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2013 10:48 #9 door boom9
Beantwoord door boom9 in topic Inhouden en afslaan xl 600
Heb  2x dit soort verschijnselen gehad met mijn ktm exc. Beide keren bougiedop vervangen et voila. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2013 17:39 #10 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Ik zal dat proberen, maar dan zouden beide doppen tegelijk de storing geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2013 21:07 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden en afslaan xl 600
Beetje vreemd verhaal dat jij 2 alpen hebt die toevallig tegelijkertijd dezelfde storing geven.

Voorop gesteld dat je alles goed hebt gedaan, vóór de cdi zit nog een component, namelijk de pick-up. Daar heb je er óók 2 van. Als daar iets defect is kan die koud goed werken, maar warm gaan jutteren.

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2013 23:02 #12 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Denk dat ik een slecht Karma heb. Maar bij mijn eigen motor begon een jaar geleden deze klacht, vanaf toen op die van mijn broer gereden. En nu weer aan mijn eigen Transalp begonnen met sleutelen. Mbt mijn broer zijn motor, die reed tot zondag jl prima, niet inhouden en ineens op 1 cilinder. Toerenteller ok, gisteren weer gestart en liep netjes op 2 cilinders. En die van mij natuurlijk ook weer.CDI gewisseld bij mijn broer zijn motor, maar toerenteller bleef het doen. Nu maar gaan rijden tot storing weer optreed en kijken of CDI wisselen dan verschil geeft bij warme motor.

Een jaar geleden, toen mijn Transalp in ging houden na even gereden te hebben. ( Gelijk de klacht nu ook. ) Nieuwe originele CDI's gekocht. Mijn broer zijn bobines op die van mij gezet. En geen verschil. Bij Ad heb ik mijn eigen voorste bobines naar achter geplaatst, geen verschil. Ook de nieuwe CDI's getest, zijn ok.

Ik zou willen weten hoe de CDI en bobines hun impuls krijgen, denk dat ik daar moet zoeken. De pick up coil, dat is in het blok ingebouwd ? En stuurt dat een signaal naar de CDI en gaat vanaf daar een signaal naar de bobines ? Ik probeer op internet info te vinden hierover.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2013 23:58 - 18 apr 2013 10:37 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden en afslaan xl 600
Het lijkt erop dat je wel alle juiste tests hebt uitgevoerd.

Ik zou willen weten hoe de CDI en bobines hun impuls krijgen, denk dat ik daar moet zoeken. De pick up coil, dat is in het blok ingebouwd ? En stuurt dat een signaal naar de CDI en gaat vanaf daar een signaal naar de bobines ? Ik probeer op internet info te vinden hierover.


Allemaal ja. De pickups (1 voor elke cylinder) zitten rechts bij de krukas ingebouwd. Die geven een impuls naar de cdi.

Werkingsvolgorde ontstekings componenten: pickup - cdi - bobine - bougie

NB: de cdi geeft ook een signaal naar de toerenteller

NB2: de cdi wordt mede beinvloed door kilswitsch, vrijstandschakelaar, microswitch aan koppelingshendel en sleepcontact aan de zijstandaard. Feitelijk zijn dit allemaal killswitches. Ze zijn aangesloten op de cdi en zorgen er vanuit veiligheids oogpunt voor dat de motor niet kan lopen in sommige situaties. Soms geeft één klachten. Dat merk je dus in de ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 06:26 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Inhouden en afslaan xl 600
kleine opm..
de pick up spoelen bij de xl 600 v zitten aan de rechterkant achter het koppelingsdeksel.

hiervoor moet dus de uitlaat en koppelingsdeksel voor verwisseld worden,

overigens klinkt de storing mij als een massa probleem,

het reed contact is gemakkelijk te checken mbt van een metaal voorwerp voorbij het reed contact brengen en dan wordt er een kleine spanning afgegeven

al het ik een dergelijke storing nog nooit vast gesteld

kabel breukjes en slechte contacten wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 07:20 #15 door hilbertreinsma
Beantwoord door hilbertreinsma in topic Inhouden en afslaan xl 600
al naar vacuumrubber gekeken van gasregelaar dat was bij mijn moter het geval liep stationair goed en als ik toeren ging maken ging 1 carbschuif niet mee omdat er een scheurtje in zat en dus niet mee omhoog komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 10:40 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden en afslaan xl 600

de pick up spoelen bij de xl 600 v zitten aan de rechterkant achter het koppelingsdeksel.


Uiteraard. Ik heb het even aangepast.

De pickups zijn door te meten op weerstand via de connector. Ook al is dat niet helemaal fool-proof.

Problemen met killswitches zijn eigenlijk ook massaproblemen. Controleer hun werking.

Op het moment dat je problemen hebt kun je ook met een stroboscoop op de ontsteking vaststellen of er slagen worden overgeslagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 18:30 #17 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Met Ad hebben we met de stroboscoop al gekeken, geen vreemde zaken gesignaleerd. De killswitch zouden beide cilinders uitschakelen. Dus massa blijf ik op zoeken, idem slecht contact. Maar een constant gegeven is dat de storing, dus inhouden maar wel een vonk ( wat tijdens het inhouden dus wel afwezig zou kunnen zijn ) koud niet aanwezig is, en rap toemeent tot een volledig uitgevallen cilinder qua vonk op beide bobines van de achterte cilinder als de motor warm is.

Hebben defecte pick up spoelen een bepaald gedrag vlak voordat ze definitief de geest geven ? En wat is een Reed contact ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 20:16 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Inhouden en afslaan xl 600
Een pick-up is ook 'n spoel, net als een bobine. Als bijv. ergens de isolatie rond de wikkelingsdraad beschadigd is (ouderdom) en de draad zet uit bij opwarmen, kan hij op zo'n punt sluiting maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 20:55 #19 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden en afslaan xl 600
Klinkt best aannemelijk. Ik ga me daar meer oprichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 23:03 #20 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Inhouden en afslaan xl 600
En wat is een Reed contact ?[/quote]

Dat is een schakelaar die sluit of opent als er een magneet wordt bijgehouden
en.wikipedia.org/wiki/Reed_switch

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden