Geen voeding brandstofpomp

19 apr 2013 20:25 #1 door beginneling
Geen voeding brandstofpomp werd gestart door beginneling
Een goede dag U allen

Zit met een  probleem heb de motor rijdend weg gezet.
Na de winter wil ik hem weer pakken start wel slaat niet aan.
De boel los gehaald ben gaan zoeken.
Nou blijkt dat er geen spanning bij de pomp aan komt.
Volgens mij heb ik begrepen uit Hayens handboek dat de stroom via CDI naar de killswitch dan naar het relais vanaf het relais naar de pomp.
Nou is mij vraag als ik de draad die uit de CDI komt nou direct op de plus zet zodat er weer gewoon 12 volt op komt.
Dan blijft de killswitch gewoon werken en krijgt de pomp ook weer spanning.
Of is dit een te makkelijke oplossing.?




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2013 21:27 #2 door Erzberg
Beantwoord door Erzberg in topic Geen voeding brandstofpomp
Is de zekering van de pomp nog in orde ? Die is immers apart afgezekerd.

Erzberg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2013 21:35 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Geen voeding brandstofpomp
Dat zou ik niet doen.
Ik vraag me wel af hoe je gemeten hebt dat er geen stroom op de brandstof pomp staat.
Als je de stroom met een gewone multimeter vanaf het relais gemeten hebt dan zal je inderdaad geen stroom meten  ;D ;)
Daar heb je speciale meetapparatuur voor nodig.
Wat je kan doen is de pomp direct op de accu aansluiten om te kijken of de pomp het probleem is Ja/Nee.
Als de pomp niet kapot is dan zou je ff een ander relais kunnen proberen.

Ik verwacht zelf dat je een defecte pomp hebt of een massa probleem. Zou je massa aansluiting ook maar ff checken en schoonmaken.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2013 21:58 #4 door beginneling
Beantwoord door beginneling in topic Geen voeding brandstofpomp
@ Erzberg die is heel

@ V-twin ik heb de pomp aan geloten op 12 volt en doet het gewoon.
    Heb de meter op de stekker gezet waar de pomp op aangesloten wordt daar zou dus gewoon 12 volt uit moeten komen.
    De kabel van de pomp naar relais door gemeten is heel.
    Als ik op het binnen komende contact van het relais meet zou ik daar een spanning moeten meten als ik de sleutel om draai.
    Die de relais inschakeld maar wat ik ook doe ik meet daar niks.
    Maar uiteindelijk moet er toch 12 volt uit de stekker koppeling komen.

Maar in ieder geval bedankt voor het mee denken.
     

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2013 00:36 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Geen voeding brandstofpomp
Als je de pomp aangesloten hebt zitten zoals dat origineel hoort te zitten kan je met een huis - tuin en keuken multimeter geen 12 Volt meten in het elek circuit vanaf de CDI - relais - pomp.
Leg eens een extra massa draad aan naar de pomp?
Probeer eens een 12 V lampje aan te sluiten op de aansluiting van de pomp?
Zoals gezegd als bovenstaande 2 tips niet leiden tot een werkende pomp dan vermoed ik een probleem met het relais.
Komt niet vaak voor, is meestal defecte pomp of een massa probleem.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2013 10:05 #6 door beginneling
Beantwoord door beginneling in topic Geen voeding brandstofpomp
Dat heb ik dus gedaan met de meter.
De pomp eraf gehaald en op de stekker van de kabel boom de meter gezet.
Daar komt geen 12volt uit toen de draad met ohm gemeten naar het relais die was heel.
Toen de inkomende draad gemeten die de magneet moet bekrachtigen daar meet ik geen spanning.
Dus mijn inziens gaat het voor het relais al fout.
De draad die naar het relais loopt ook doorgemeten met ohm ook goed.
Die draad gaat naar de killswitch vanaf daar naar de cdi.
Dus tot aan de cdi zijn alle draden heel en contacten goed.
Maar toch krijg ik er geen volt uit .
Dit is wat ik uit hayens haal en als ik de draden volg.
Mocht het anders werken hoor ik het ook graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2013 10:44 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Geen voeding brandstofpomp
Kijk eens even naar de stekkercombi op het startrelais (naast de hoofdzekering). Ook achter die linker dekkap. Misschien heb je daar corrosie zitten?

De 2e voeding de loopt ook via de startknop. Volgorde: cdi - startknop - relais - pomp.

(Maar, kan zijn dat ik het schema mis-interpreteer)


Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2013 13:29 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Geen voeding brandstofpomp

Dat heb ik dus gedaan met de meter.
....... Dus tot aan de cdi zijn alle draden heel en contacten goed.
Maar toch krijg ik er geen volt uit ..........


Met alle respect voor wat je hebt gedaan maar ik gaf toch duidelijk aan dat je met een huis-tuin-en keuken multimeter NOOIT geen 12 VOLT zal METEN op het circuit. Dat ligt niet aan jou maar aan het 'soort' stroom wat er door heen gaat. Alleen te meten met een oscilloscoop of soortgelijke professionele meetinstrumenten.

Kijk of naar evt corrosie zoals Brom aangeeft. Een probeer eens een losse draad vanaf het relais te leggen naar de pomp. Heb je nou al naar de massa aansluiting gekeken? Daar lees ik niets over. Ook hier zou je eens kunnen kijken of een losse draad naar het relais vanaf de pomp en een losse massa draad wel tot een werkende pomp leidt.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2013 18:30 #9 door beginneling
Beantwoord door beginneling in topic Geen voeding brandstofpomp
Bij deze wil ik jullie laten weten zoals het er nu uit ziet is het probleem opgelost.
Het is het relais wat het dus niet meer doet.
ben de het schema eens beter gaan bekijken en de draad die van de cdi komt gaat ook naar je toerenteller.
Kan dus volgens mijn inzien nooit de voeding van de pomp zijn.
De kabel van de start en killswitch voeden elkaar zoals Brom zij.
Die voedt het relais na de het relais er tussen uit gehaald te hebben en de draad direct op de pomp aangesloten te hebben
Liep de motor met twee slagen.
Waarom er een draad naar de cdi en de toerenteller gaat weet ik niet maar hij liep.
Zo juist een ander relais besteld dan maar eens kijken of het echt weg is.

@v-twin en Brom in ieder geval bedankt voor het meedenken  ;)

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2013 01:10 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Geen voeding brandstofpomp
Laat even weten hoe het uiteindelijk uitpakt.

Bij wijze van feedback voor de meedenkers  ;)


Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2013 22:14 #11 door beginneling
Beantwoord door beginneling in topic Geen voeding brandstofpomp
Bij deze wil ik de af loop laten weten .
Had het relais van de week binnen gehad en meteen gemonteerd.
En Toen Starten lopen.
dus kan ik nu zeker zeggen dat het probleem opgelost is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2013 09:31 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Geen voeding brandstofpomp
:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2013 00:35 #13 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Geen voeding brandstofpomp
@V-Twin: kan jij mij uitleggen waarom er geen 12 Volt gemeten kan worden. Ik snap dat niet. Heb inmiddels een nieuw item gemaakt: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10024.0 . Ik hoop zo dat ik e.e.a. kan beredeneren i.p.v. dat ik alle onderdelen blind ga vervangen en testen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2013 15:40 #14 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Geen voeding brandstofpomp
V-Twin

"Met alle respect voor wat je hebt gedaan maar ik gaf toch duidelijk aan dat je met een huis-tuin-en keuken multimeter NOOIT geen 12 VOLT zal METEN op het circuit. Dat ligt niet aan jou maar aan het 'soort' stroom wat er door heen gaat. Alleen te meten met een oscilloscoop of soortgelijke professionele meetinstrumenten."

Je kunt het wel met een gewone huis-tuin en keuken meter meten, alleen moet je dan een analoge multimeter gebruiken, zo een met een wijzer erop maar de meeste van jullie kennen die dingen niet meer, daar kun je dus wel de wisselende spanning mee meten!!!!!

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2013 15:56 #15 door veerbol
Beantwoord door veerbol in topic Geen voeding brandstofpomp
De analoge meter kennen we toevallig nog wel https://www.google.nl/search?q=analoge%20multimeter&psj=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.51156542,d.Yms,pv.xjs.s.en_US._-554IbEZc0.O&biw=1304&bih=659&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=AGkXUsKsMIjQsgaKhYGwAw . Of jij bent héél oud of je schat ons heel jong in. Indien het laatste, dank voor het compliment. Anyway, concentratie op het onderwerp: ik ben nog steeds nieuwsgierig waarom het niet gemeten kan worden met een universele meter en hoe de schakelingen in z'n werk gaat. Zodra de motor gestart wordt, wordt de pomp in werking gezet en zodra de motor uit valt, stopt de pomp. Hoe wordt de pomp gestopt? Door de behaalde druk of wordt de stroom er af gehaald?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2013 21:36 #16 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Geen voeding brandstofpomp
Ik had hetzelfde probleem en heb een digitale multimeter gebruikt en ik had ook 7V, daarna met een goed werkend relais 12V.

Dus is zeker wel te meten...

Uiteraard ook met alle respect :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden