na ??km olie &filter vervangen

26 apr 2013 07:49 #1 door hilbertreinsma
na ??km olie &filter vervangen werd gestart door hilbertreinsma
weet iemand om de joeveel km je de olie moet vervangen .
heb nou ong. 10000km gereden en nog geen olie en filter vervangen .
is dit nodig ??
groeten hilbert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 08:20 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic na ??km olie &filter vervangen
volgens het boekje moet je olie om de 6000km en je filter om de 12000km of olie na een jaar als dat eerder komt.  Ik zelf doe de olie en het filter zo rond de 10000km.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 09:04 #3 door hilbertreinsma
Beantwoord door hilbertreinsma in topic na ??km olie &filter vervangen
bedankt zal ik filter en olie ff vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 20:18 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic na ??km olie &filter vervangen
de meest gangbare termijn is olie en filter om de 12.000 km  of 1 x per jaar te wisselen

6000 km is werkelijk niet meer van deze tijd,  echter veel fabrikanten blijven hier aan vast houden omdat de gemiddelde motorrijder maar weinig km maakt per jaar
zo zal 15.000 km geen werkelijk probleem zijn

echter alle opgaves zijn gegeven voor gemiddelde rij omstandigheden

dus fanatiek off road rijden verlangt een ander onderhouds programma dan het gangbare ritje  van a naar b

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 23:23 #5 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic na ??km olie &filter vervangen
Ik ververs nooit, vul alleen maar bij....... 8)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2013 23:27 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic na ??km olie &filter vervangen
dat je alleen maar bijvult komt omdat je nooit ververst ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 00:42 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic na ??km olie &filter vervangen
Tuur heeft het enig juiste antwoord gegeven, namelijk wat de fabrikant voorschrijft. En daarna, hoe hij er zelf mee om gaat.

Kritische noot:

Het is niet erg als iemand vind dat je dat makkelijk kunt verdubbelen, maar doe dat op persoonlijke titel en zeker niet als advies op basis van vrije interpretatie of, erger nog, onderbuik gevoel.

De techniek waar het in moet, is in het slechtste geval meer dan 20 jaar oud. Er is in die tijd, mechanisch gezien, veel veranderd. En daarmee (of als gevolg van) zijn ook de smeermiddelen en -voorschriften veranderd.

Want, in andere gevallen (zoals Jeroen), wordt geroepen dat smeermiddelen nog altijd de goedkoopste vorm van reviseren zijn.

Hou je gewoon aan de voorschriften van de fabrikant. Want daar staat óók in dat onder 'abnormale' omstandigheden deze voorschriften aangepast dienen te worden. Alleen in dit laatste geval laat de fabrikant de inschatting hiervan ter vrije interpretatie over.

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 14:59 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic na ??km olie &filter vervangen
Ik denk dat een aantal mensen hierboven vast wel weten waar ze over praten. Verder denk ik ook dat je het gewoon voor jezelf moet bepalen.

Wat er in de boekjes staat, gebruik ik zelf ook redelijk als leidraad. Maar je kunt je ook bedenken dat de fabrikant bepaalde veiligheden (voor zichzelf) inbouwt, zodat zo'n verversingsinterval in vrijwel alle omstandigheden geen problemen op gaat leveren. Laten we niet teveel romantiseren en gewoon bewust blijven dat een fabrikant centjes wil verdienen en zo min mogelijk gezeur.

Je kan dan ook bedenken dat ze geen afzonderlijke adviezen uit gaan brengen voor vlakke of bergachtige gebieden, erg warme of erg koude zones, stoffige of schone omgevingen, etc,etc. Al met al denk ik dat we in Nederland prima technisch omstandigheden hebben, dus dat je hier best wat flexibiliteit in kan zien. Het is óók belangrijk om niet te vergeten waar je je leven aan toevertrouwt en dat ook in het achterhoofd te houden.

Ik houd persoonlijk gewoon 10.000km aan. Telt lekker makkelijk ;)


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 19:40 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic na ??km olie &filter vervangen
Wat een slap geleuter zeg. Mensen vragen om advies, niet wat je er persoonlijk van denkt.

Aan je achterband kun je zien dat die aan vervanging toe is. Aan je ketting kun je het meten.

Dat doen sommigen hier met de olie zeker ook. 'Ach, ik kijk gewoon ernaar. Visueel inspectiebeurtje. Nee hoor, kan nog wel even. Mijn golfje 6 had z'n eerste beurt pas bij 30.000 :)'.

Oh dom Brom, olie verslijt niet. Da's waar ook.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 19:59 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic na ??km olie &filter vervangen
Honda geeft wel degelijk afzonderlijke adviezen voor zware en stoffige of natte omstandigheden, je moet dan eerder verversen. En wees maar blij en benader het met respect dat een fabrikant een veiligheid inbouwt. zou toch erg vervelend zijn als na 7000km met dezelfde olie je blok vast zou lopen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 21:01 - 28 apr 2013 09:35 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic na ??km olie &filter vervangen
ik heb zojuist alle instructie boekjes die ik heb liggen zowel de xl 600 (duits. engels, italiaans en nederlands) als de xl650 door genomen en daar staat toch echt om de 12.000 km olie en oliefilter vervangen

en wanneer vervangen bij zwaardere rij omstandigheden, na 1000 km ,2000 km , 3000 km of na 12 draai uren. maw honda spreekt dan inderdaad over vaker.. maar laat dat een beetje aan de fantasie van de eigenaar over

alleen een oliemonster geeft dan uitsluitsel..

eerlijk gezegd doet het mij niet echt veel want ik verkoop graag olie en zo veel als nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 21:37 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic na ??km olie &filter vervangen
je hebt helemaal gelijk Ad :-[ 12000km of 1 jaar voor de olie, sorry dat ik mensen verkeerd heb geinformeerd

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 22:25 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic na ??km olie &filter vervangen
Tenzij hilbertreinsma zich vergist, hebben we het toch over een XRV 750?

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 22:50 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic na ??km olie &filter vervangen
ik heb net in het AT instructieboekje gekeken, en daar gaat het ook over 12000 en niet over 6000, geen idee hoe ik daar dan bij kom :-\ ik wordt oud 8)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 23:34 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic na ??km olie &filter vervangen
In Haynes.pdf staat 12.000 olie/filter. Maar in dat boek staan naast XRV750 ook (verwarrend) XL600V en XL650V beschreven. De onderhoudsintervallen staan daar niet op de gangbare manier (per punt in diagram) beschreven maar in een algemeen lijst waarbij de 3 behandelde motortypen niet nader zijn gespecificeerd. LET OP: in de kleine lettertjes daarboven staat nadrukkelijk dat de intervallen per model kunnen verschillen en de modelspecifieke gebruikershandleiding moet worden geraadpleegd. Haynes dus.

Mein Deutsches Buch zegt 6.000 voor olie EN filter. Maar dat is ook niet correct.

Ik meen me te herinneren dat bij een XRV 750: 6 = olie - 12 = olie+filter - 18 = luchtfilter is. Vrij zeker. In díe tijd, was 6000km op een oliebeurt al een 'giant leap forward', vergeet dat niet.

Kan je anders een plaatje uit je bron posten, Tuur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 06:38 #16 door hilbertreinsma
Beantwoord door hilbertreinsma in topic na ??km olie &filter vervangen
brombeer is zeker ook een goede WIJNkenner kan aan de kleur en de geur zien hoe de olie is :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 09:26 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic na ??km olie &filter vervangen

Kan je anders een plaatje uit je bron posten, Tuur?


Ik heb het ff in het Honda instructie boekje voor een AT RD07 opgezocht en inderdaad er wordt gesproken over 12.000 km.
Op de scan is het een beetje lastig lezen maar het staat er echt.
Als je veel korte afstanden rijdt of je motor heeft al wat tienduizende km's gereden zou je de vraag kunnen stellen of je dan niet wat vaker zou moeten wisselen.
Lekgassen bij een koude motor en als gevolg van intensief langdurig gebruik (lees hoge tot zeer hoge km standen) zullen de olie sneller doen verouderen.

Probleem is dat iedereen wel een mening heeft hoe vaak je olie en welke olie je zou moeten gebruiken. Laboratorium onderzoek van de afgetapte olie kan uitsluitsel geven maar dat zullen weinigen doen.

Een opmerking die Waffie nogal eens maakt in discussies over olie is dat motorrijders eens wat vaker olie zouden moeten pijlen omdat hij regelmatig motoren ziet met een TE KORT aan olie met als gevolg mechanische schade.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 09:48 #18 door dropken
Beantwoord door dropken in topic na ??km olie &filter vervangen
ben het hier helemaal mee eens regelmatig even de olie peilen voorkomt een hoop ellende heb ook altijd een busje olie in huis om even wat bij te vullen indien nodig voordat ik ga rijden.
geeft toch een iets rustiger gevoel onderweg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 12:42 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic na ??km olie &filter vervangen

Ik heb het ff in het Honda instructie boekje voor een AT RD07 opgezocht en inderdaad er wordt gesproken over 12.000 km. Op de scan is het een beetje lastig lezen maar het staat er echt.


Ik heb het gezien. Ik zal de mijne 'ns gaan opgraven. Want Tuur en ik hadden die 6.000 vreemd genoeg in het achterhoofd.

brombeer ...  ...  kan aan de kleur en de geur zien hoe de olie is :))


Dat kan bij benadering, ja. Zeker aan de geur ervan is wel wat af te leiden. Wat van de gebruikte warme olie tussen de vingers en je voelt ook duidelijk het verschil in viscositeit met nieuwe olie.

Maar dit heeft verder geen waarde voor het topic.

Ter discussie staat voor mij meer (ook in een aanpalend topic) dat blijkbaar zonder onderbouwd argument en min of meer naar eigen inzicht van de onderhoudsvoorschriften kan worden afgeweken.

Dat gebeurt duidelijk dus regelmatig en deze wetenschap hebbend zou ik liever geen clubmotor meer overnemen van iemand hier. Op MP heb ik dan meer keus en het aankoop risico hier is niet veel beter  :(


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 13:03 #20 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic na ??km olie &filter vervangen

Ik heb het gezien. Ik zal de mijne 'ns gaan opgraven. Want Tuur en ik hadden die 6.000 vreemd genoeg in het achterhoofd.


Zo zie je maar weer, slap geleuter over persoonlijke ervaringen wanneer iemand om advies vraagt... kan bést nog eens gunstig uitpakken :)

Dat gebeurt duidelijk dus regelmatig en deze wetenschap hebbend zou ik liever geen clubmotor meer overnemen van iemand hier. Op MP heb ik dan meer keus en het aankoop risico hier is niet veel beter


Als jij écht zo jouw keuzes beredeneert, er vanuit gaande dat ineens alle 700+ leden absoluut géén liefde voor hun TA,AT of Varadero hebben en állemaal nooit olie verversen... dan zou ik dat ook doen. Ik denk dat je alleen voorzichtiger zou kunnen zijn met het plaatsen van generalisaties op basis van 2 sec of "<50 woorden indruk". Het enige wat het eer aan doet is je nickname denk ik dan maar ... ;)

@hilbertreinsma: gewoon lekker vervangen, als je inmiddels niet al een paar duizend kilometer veder bent. Het kost je ~50 EUR en daarmee kan je met een gerust hart weer kílometers vooruit  8)


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden