Kleppen stellen

10 dec 2009 10:09 #1 door Stan
Kleppen stellen werd gestart door Stan
Hallo,
bij deze een vraag aan de techneuten binnen het forum. Hoe vaak moeten de kleppen gesteld worden van een Varadero? Ik rijd nu al 4 jaar met een 2002 model, heb al het reguliere onderhoud netjes laten doen, behalve het kleppen stellen. (Inmiddels staat er bijna 60.000 km op de teller.) Waarom zul je je misschien afvragen...omdat ik van een bekende hoorde dat kleppen stellen bij een Varadero en transalp echt onzin is. Dat er exemplaren bekend zijn die een ton hebben gereden zonder dat ooit de kleppen gesteld hebben hoeven worden. Nu vind ik het listig om op 1 mening af te gaan en ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
groeten,
Stan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 11:41 #2 door Tommieh
Beantwoord door Tommieh in topic Kleppen stellen
Bij mijn vorige motor, de VFR zijn ook nooit kleppen gesteld, wel gecontroleerd. Hij had 70k op de teller staan, bij een maat van mijn ook nog nooit, die had er 119k op staan.Alles viel binnen de toleranties en loopt nog steeds als de brandweer.
Meestal hoor je wel als de klepjes niet lekker staan, bij een suzuki (in mijn geval een GSX) lijkt het altijd alsof de kleppen niet goed staan, maar je, da's ook geen honda laten we maar zeggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 12:30 - 10 dec 2009 22:05 #3 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Kleppen stellen


Meestal hoor je wel als de klepjes niet lekker staan,


Dat is deels waar, klepspeling te ruim hoor je en dat veroorzaakt niet echt schade alleen meer slijtage en slecht starten etc. Waar het om draait is dat na de vele kilometers de kleppen in inslijten in hun zitting. De klepspeling wordt dan minder en dat hoor je dus niet!!!
Het uiteindelijke worst case scenario is dat de klep niet meer sluit en zijn warmte niet meer aan de kop door kan geven, wat leidt tot een verbrande klep. Iets wat met nieuwere motoren waarschijnlijk niet veel meer gebeurt (mits er natuurlijk juist onderhouden wordt), ik ken in ieder geval niemand die dat is overkomen met een nieuwere generatie motorfiets. Met oude scheepsmotoren heb ik het wel gezien...maand geleden nog!

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 13:10 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen
De kans is idd groot dat dat in het leven van een moderne Honda (weg)motor niet meer hoeft.

Maar het is zeer aan te raden de klepspeling preventief te controleren. De intervallen staan in het WPH. Om de reden die Huib aangeeft: als de klepzittingen ruimer ZOUDEN worden om één of andere reden.

Succes! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 13:55 #5 door mk2
Beantwoord door mk2 in topic Kleppen stellen
Heb HIER een link waar je de manual kunt dowloaden voor een Varadero.
Kleppenstellen staat hier ook bij.

gr. Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 19:12 #6 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Kleppen stellen
Kleppen kunnen ook strakker gaan staan, met de kans op verbranden, is bij mijn Yamaha XJR1200 gebeurd, af en toe stellen kan ook dit voorkomen...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 21:49 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Kleppen stellen
De kleppen zijn bij mij trouwens niet verbrand gelukkig!!
(kleppen stonden aan de krappe kant, op tijd gesteld :))

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2009 22:54 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kleppen stellen

Hallo,
bij deze een vraag aan de techneuten binnen het forum. Hoe vaak moeten de kleppen gesteld worden van een Varadero? Ik rijd nu al 4 jaar met een 2002 model, heb al het reguliere onderhoud netjes laten doen, behalve het kleppen stellen. (Inmiddels staat er bijna 60.000 km op de teller.) Waarom zul je je misschien afvragen...omdat ik van een bekende hoorde dat kleppen stellen bij een Varadero en transalp echt onzin is. Dat er exemplaren bekend zijn die een ton hebben gereden zonder dat ooit de kleppen gesteld hebben hoeven worden. Nu vind ik het listig om op 1 mening af te gaan en ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
groeten,
Stan


je kunt 2 kanten op,

of je houdt je aan de voorschriften van de fabrikant (om de 48.000km dacht ik) of je doet het niet

dit zou je kunnen doen als

je de motorfiets toch gaat verkopen en de mogelijke ellende achterlaat voor een ander.
of je het gewoonweg niet nodig vindt net zoals olie verversen, luchtfilter vervangen, bougies vernieuwen etc etc

je er op vertrouwt dat het alemaal wel goed zit zoals je hebt gehoord

alles slijt in dus ook de kleppen en controle hierop is dus zeer aanbevelingswaardig

En zo zorg .. er mede voor dat demotorfiets in een betrouwbare staat kan blijven voor nu maar ook voor in de toekomst



ook hier geldt.... meten is weten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2009 01:39 - 11 dec 2009 01:54 #9 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Kleppen stellen
Klepspeling controleren bij een Varadero is elke 24000 km.

Gewoon (laten) doen zou ik zeggen, zeker als je de fiets nog een poos wil houden. Ben maar eerlijk, als je 'm komend voorjaar wil verkopen zou ik geen kleppen meer stellen, dat is een mooi klusje voor de volgende eigenaar. Aan de andere kant zou ik niet vertrouwen dat het kleppen controleren/stellen net voor de verkoop nog gebeurt is  ::)

Feit is dat bij directe klepbediening (wat een Varaderoblok dus ook heeft) het verloop in speling (dus slijtage) lang niet zo snel gaat als bv bij gebruik van tuimelaars/slepers (wat bv een Apl/AT blok heeft).

Dat kleppen stellen onzin is is dus écht onzin..  :o Vraag maar's aan een eigenaar van een KTM/Husqvarna/Husaberg enduro,

De stelmogelijkheid zit er niet voor niets op maar het is idd waar dat sommige motoren (waaronder het Alp/AT/Deauville enz. blok) weinig last hebben van verlopend klepspeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2009 09:44 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Kleppen stellen


Dat kleppen stellen onzin is is dus écht onzin..  :o 


Hoho....er wordt hier ook absoluut niet gesteld dat kleppen stellen onzin is.

Groet Huib

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2009 20:17 #11 door Stan
Beantwoord door Stan in topic Kleppen stellen
In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar advies.
Voor mij is de rode draad toch wel dat het niet absoluut noodzakelijk is bij dit type Honda. Alleen al hiervoor zal ik niet snel KTM, Husqvarna enz enz gaan rijden als ik het zo lees en het lekker houden bij de degelijkheid van Honda. Ik kijk het nog wel even een tijdje aan, misschien gaat deze inderdaad wel de deur uit en als ik hem volgend jaar nog heb is het tegen die tijd vroeg zat. Ken trouwens iemand met een Deauville die er nu 109.000 op heeft staan zonder kleppen stellen, maar dat is toch weer een ander blok.
Nogmaals dank en iedereen veel veilige, koude km's de komende maanden!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2009 22:19 #12 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Kleppen stellen
Doe het nou maar gewoon of laat het doen??? Zo ben je niet echt lief voor je fietsje..... :(

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2009 22:43 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen

Hoho....er wordt hier ook absoluut niet gesteld dat kleppen stellen onzin is.


Ja wel. Die bekende van stan zelf had dat beweerd.

Hij heeft hier iig goed advies gekregen. Meer kunnen we niet doen toch?

Hoe het ook zij, veel rijplezier met de Varadero! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2010 23:52 #14 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic Kleppen stellen
Mijn Honda dealer heeft de Varadero niet opengemaakt voor bij 24000 km. Was niet nodig vond hij ondanks het werkplaatshandboek.
Bij 48000 km heb ik toch het blok laten controleren, waarbij de honda dealer op voorhand al gezegd had dat er niets aan de hand zou zijn. Hij had gelijk, er viel niets te stellen, maar je weet dit pas echt zeker als je hebt gemeten.
Zorg goed voor je blok dan heb je lang plezier van de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden