Protestrit tegen APK voor motoren

02 aug 2012 21:38 #1 door RP
Protestrit tegen APK voor motoren werd gestart door RP
22 september: protestrit tegen APK

De MAG organiseert op zaterdag 22 september 2012 een protestrit naar Brussel.

De protestrit wordt georganiseerd om in actie te komen tegen een verplichte APK voor motorfietsen. De protestrit wordt georganiseerd in samenwerking met MAG België.

Op www.motorrijdersactiegroep.nl en op www.facebook.com/motorrijderstegenapk houden we je op de hoogte van het laatste nieuws en van de voorbereidingen van de protestrit.

Zet het vast in je agenda: zaterdag 22 september 2012!

Groet
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 09:39 #2 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Protestrit tegen APK voor motoren

De MAG organiseert op zaterdag 22 september 2012 een protestrit naar Brussel.


Het valt niet uit te sluiten dat er wel wat honden- en kattenbrokken meegenomen moeten worden om onderweg de dierenasielen te bevoorraden!
Eén van de kerntaken van de MAG.



(Verder prima initiatief hoor en ja, ik ben ook lid van de MAG, maar stoor me mateloos aan de hondenbrok activiteiten die niets met motorrijden te maken hebben)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 10:01 #3 door RP
Beantwoord door RP in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Ben net lid geworden van de M.A.G. , omdat ze volgens mij goed bezig zijn voor "ons".
Snap alleen het verhaal van de hondenbrokken niet, blijkbaar heb ik iets gemist.

Groet
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 12:05 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Ik voel d'r wel iets voor. Het idee rammelt aan alle kanten. Wanneer je de memo leest zou 8% van de motorongevallen aan een technisch mankement te wijten zijn. Ga je vervolgens op zoek naar de cijfers van auto's dan zit dat op 5% aantoonbaar en bij nog eens 4% was de techniek medeveroorzaker. 5+4 is 9 % en dat is met duitse keuring!!!!. NB de acht procent uit de memo is volgens mij dezelfde combi.

Kortom wij motorrijders kijken wel uit met wat voor apparaat we de weg op gaan. Ik zou flink balen wanneer mijn fiets wordt afgekeurd omdat mijn carb wat rijker staat dan de EU heeft bedacht want aan banden en remmen zal het niet liggen die check ik regelmatig en zoek maar eens een koekblikbestuurder die dat doet.

Grrrrr,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 12:35 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Diegene die zich voelt aangesproken (incl degene die z'n motor / motorkleding niet op orde hebben... maar die zitten toch niet bij de Transalpclub!) moeten vooral gaan.

Ik heb wel wat beters te doen dan de MAGniet ondersteunen.  :))

Ze worden zo langzamerhand een beetje de PVV onder de motorrijders-belangenorganisaties.

Het feit dat de Europese commissie over ons, als motorrijders, heen valt, is niet omdat we het hier in Nederland niet op orde hebben. Maar omdat ze in met name de EU staten rond de Middelandse Zee als volstrekte idioten en maloten motorrijden - zonder goede kleding en vaak met een fixe slok alcohol achter de kiezen.

De MAGniet zou daar z'n voorlichtende speren op moeten richten. Want het aantal dodelijke slachtoffers in die parasiet-staatjes (Griekenland/Italië/Spanje/etc) zijn percentueel goed voor de donor-orgaan vrieskist en daar kun je als EU commissaris lkkr mee scoren (lees: Alle motorrijders doen het fout). Een 'protestrun' in Nederland leverd in die disussie alleen maar negatieve aandacht op. Vooral vanwege die vele stigmatiserende individuen die er op af komen... Alleen daarom al, zou ik er als allroad rijder niet eens tussen willen zitten. Dát moeten we niet willen als motorrijders.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 12:40 #6 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Protestrit tegen APK voor motoren

Snap alleen het verhaal van de hondenbrokken niet, blijkbaar heb ik iets gemist.


Ach, is een flauwe opmerking van mijn kant.

De MAG is een prima organisatie, maar kent zijn oorsprong in een ons-kent-ons clubje. Dat clubje organiseert (nu nog steeds) in verschillende regio's ritten om diervoer naar dierenasiels te brengen. Ik ben ook lid, maar betaal om actiegroep te zijn en niet om hondenbrokken te kopen en aan zielige hondjes te brengen. Ieder zijn meug, maar zo heb ik ook moeite met stickers 'ik rem voor dieren' of 'baby aan boord' (alsof ik dan anders ga rijden). Ik zal ook nooit meedoen aan motorrijders tegen kindermisbruik (daar ben ik zonder mijn motor namelijk ook wel tegen) en ik rij ook niet met Jezus op mijn buddy.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 12:40 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Protestrit tegen APK voor motoren


Ze worden zo langzamerhand een beetje de PVV onder de motorrijders-belangenorganisaties.


Kun je dat onderbouwen?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 12:44 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Protestrit tegen APK voor motoren

Kun je dat onderbouwen?


Ja. Hard bléren over (overigens) terechte onderwerpen - maar zelf niet met een constructieve oplossing komen. Zie de discussie over bv een keurmerk voor de veiligheid en zichtbaarheid van/door motorkleding.
Dat je dit als vrije keuze aan de motorrijder wilt overlaten, prima. Maar ga niet lopen leuren met 'rapporten' waaruit zou blijken dat je je zichtbaarheid niet significant verhoogt met b.v. het dragen van een fluo hesje. Dat dit nml wel degelijk werkt, weet je snel genoeg als je zowel je motorkilometers (in mijn geval 15.000/20.000 pj) combineerd met autokilometers (in mijn geval nog eens 40.000 km p/j). Heb ik geen deskundige voor nodig - slechts mijn gezonde verstand.

Stimmuleer in plaats daarvan IEDERE ingreep die onze zichtbaarheid vergroot!

Dat je zoiets al überhaubt ter discussie wilt stellen (wij willen niet verplicht worden etc) als serieuze 'belangenbehartiger' zegt eigenlijk al genoeg.

Van mij mogen ze alle motorrijders die tgv het rijden in ondeugelijke motorkleding letsel oplopen, financieel voor de medische gevolgen laten opdraaien.
Je kent ze wel: Tshirt en shorts maar met een helm van € 500,- op. Alsof er in die helm nog enige inhoud zit die beschermenwaardig is (lees: intelect van een pinda).

En ja... dáár kan ik me kwaad over maken.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 13:18 #9 door RP
Beantwoord door RP in topic Protestrit tegen APK voor motoren
We dwalen weer eens wat af. Het gaat erom dat ik tegen een verplichte APK voor motoren ben.
De M.A.G. organiseert een protestrit hier tegen waar ik daarom aan mee ga doen, wel of geen hondenbrokken gedoe.
Een verplichte APK vermindert nl niet het aantal ongelukken simpelweg omdat er vrijwel nooit een ongeluk gebeurt door een technisch mankement.
Krijgen we straks een APK voor fietsen, of voor schoenen immers met minder als 2 mm profiel onder je zool kun je gemeen vallen (weet ik uit ervaring).

Groet
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 14:00 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Protestrit tegen APK voor motoren

En ja... dáár kan ik me kwaad over maken.


Snap ik. Maar om ze dan met de PVV te vergelijken vind ik persoonlijk wat ver gaan. De PVV doet maar weinig aan het onderbouwen van hun standpunten met onderzoek. Ik zat ook zo'n 70.000 km per jaar op de weg en het is mij opgevallen dat een fluorhesje soms opvalt en soms niet. Een hoge kuip en topkoffer? Weg effect. Het viel mij ook op dat een dubbele koplamp beter opvalt dan een enkele. Extra lampjes aan weerskanten van de motor ook. Echt link vind ik grijze auto's die zonder licht door de regen rijden.

Ik hou van mensen die opkomen voor de vrije keuze. Ik zet liever lampies op mijn valbeugels dan dat ik op zoek moet naar nieuwe motorkleding. Heeft me jaren gekost voor ik alles voor ieder weertype bij elkaar heb. En de 50 euro voor de APK steek ik liever in nieuwe remblokken wanneer dat nodig is dan aan iemand die controleert wat ik dat jaar al meerdere malen heb gecontroleerd. Ik ben van mening dat regels getoetst moeten worden dmv gedegen onderzoek en dat is ook de mening van de MAG. Wanneer het gezonde verstand van 1 persoon kan leiden tot een wet spreken we van een dictatuur en dat zou Wilders wel willen.

Verder zet de MAG zich in voor motor-veilige vangrails en melden ze gevaarlijke situaties bij wegbeheerders. Dat lijkt mij toch niet verkeerd?

Dat jij het niet eens bent met de conclusie van het onderzoek mbt fluoriserende hesjes is volgens mij geen reden de MAG te vergelijken met de PVV. Dat is al net zo kort door de bocht als alle motorrijders te vergelijken met kamikazepiloten.


En nog ff de PVV vind onderzoek ook maar onzin

http://youtu.be/R9cNsK0s9WQ

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 14:02 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Protestrit tegen APK voor motoren

We dwalen weer eens wat af. Het gaat erom dat ik tegen een verplichte APK voor motoren ben.
De M.A.G. organiseert een protestrit hier tegen waar ik daarom aan mee ga doen, wel of geen hondenbrokken gedoe.
Een verplichte APK vermindert nl niet het aantal ongelukken simpelweg omdat er vrijwel nooit een ongeluk gebeurt door een technisch mankement.
Krijgen we straks een APK voor fietsen, of voor schoenen immers met minder als 2 mm profiel onder je zool kun je gemeen vallen (weet ik uit ervaring).

Groet
René


Sorry, APK dus. Ik ga snel mijn nieuwe onderdeeltjes op mijn fiets zetten ivm de veiligheid.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 17:57 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Protestrit tegen APK voor motoren
;D

en ja hoor,  het APK  woord is weer voorbijgekomen en om bernard maar te steunen

De MAG heeft niets van doen met beleid maken (al lijkt het  dat soms) maar met een actie groep om vooral te roepen wat ze niet willen.

het heeft wel iets weg van een stille tocht maar dan met veel herrie en 1 minuut prime time op tv



Europa is iets groter dan nederland en we leven niet meer op een eiland dus moet er ook een beleid zijn dat verder kijkt
als we samenhorig willen zijn als motorrijders  moeten we daar juist blij om zijn

zeker als dit ons allemaal kan raken,
we kunnen wel als individu teleurgesteld zijn in het feit dat het ons wat gaat kosten.

En roepen dat al die andere het niet goed zien is natuurlijk wel erg makelijk..
Laat de MAG (iedere land heeft wel zijn clubbie) dan  een opdracht tot gedegen onderzoek uitgeven... dan maak je tenminste een punt want als al die andere onderzoeken dan niet deugen moet je zelf iets beter verzinnen.
laat ze vervolgens  zelf in de politiek aktiever zijn dan alleen maar mooie shots met mooie mensen publiceren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 19:01 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Protestrit tegen APK voor motoren


En roepen dat al die andere het niet goed zien is natuurlijk wel erg makelijk..
Laat de MAG (iedere land heeft wel zijn clubbie) dan  een opdracht tot gedegen onderzoek uitgeven... dan maak je tenminste een punt want als al die andere onderzoeken dan niet deugen moet je zelf iets beter verzinnen.
laat ze vervolgens  zelf in de politiek aktiever zijn dan alleen maar mooie shots met mooie mensen publiceren


Klopt  wanneer je zegt dat iemand iets fout doet of ongelijk heeft moet je inderdaad goed kijken hoe de zaak in elkaar steekt. Niet direct zaken aannemen en ongefundeerd roepen.  Feit is wel dat het wel een beetje gek is dat de EU zijn apk-idee baseert op een onderzoek van een internationaal keuringsbedrijf de DEKRA ik noem dat belangenverstrengeling en de politiek moet daarmee uitkijken.

Onafhankelijke cijfers zijn er en de MAG baseert haar standpunt hierop. Ik geef toe het is even zoeken maar dan zie je dat de APK nagenoeg niets uit gaat maken voor de verkeersveiligheid.

Citaat Christensen, Peter and Elvik, Rune 2007: Effects on accidents of periodic motor vehicle inspection in Norway. Accident Analysis and Prevention (39) pp. 47-52

The pictured table provides numbers from the OECD about killed motorcyclists, total road deaths and the evolution in the number of motorcycles from 2000 to 2009. The countries marked do not require PTI for motorcycles. The table shows for example that in Great Britain between 2000 and 2009 the rate of motorcycle fatalities fell by 23% while at the same time the number of motorcycles on British roads increased by 42%. The numbers for the Netherlands are similar: 24% decrease of motorcycle fatalities while the number of motorcycles increased by 41%. Unlike in the UK, in the Netherlands motorcycles do not have to be inspected.

A similar comparison can be made between the Germany and Norway. Both countries show a similar decrease in motorcycle fatalities around 32% but in Norway the number of motorcycles rose by 59% compared to merely 7% in Germany. Germany has a long lasting tradition of severe testing while Norway still excludes motorcycles from its PTI regime. Of course, based on this exercise it would be oversimplified to conclude that PTI is useless. But it can be taken as a clear indicator that the presumed positive effect of PTI on motorcycle accidents is far from striking. Other factors must play a more prominent role.

Ik heb wel meer meningen en cijfers bekeken en dat gecombineerd met mijn eigen gezonde verstand brengt mij tot de volgende conclusie.

APK voor motorfietsen is vooral goed voor de portemonnee van de keuringsstations maar een enorme daling in ongevallen met motorfietsen zal niet gebeuren. Campagnes om vooral goed op je bandenspanning en profiel te letten kunnen volgens mij meer effect hebben.

Groeten,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 19:07 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Het gevaarlijkste aan een motor is hetgeen dat op het zadel zit.  :)

Ik zie mezelf al met Frankenalp bij het keuringsstation komen... Zal vast gaan sparen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 19:23 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Protestrit tegen APK voor motoren

Frankenalp


;D



Tja APK  :-\  Ik zie mezelf ook al jaarlijks een dag voorafgaande + een dag na de keuring sleutelen om alle goodies er af en er weer op te prutsen  ::)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 19:46 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Ja maar ik sta nu eigenlijk op het punt de Alp van de weg te halen en de zaag erin te zetten. Leuk als het af is enzo maar niet als je z'on keurmeester moet uitleggen dat het gewoon een speciale jubileum editie is ofzo ;D

Of is dat ook wat er hoort bij "allroadrijden"  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 aug 2012 23:42 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Protestrit tegen APK voor motoren
zoals in alle voorgaande edities slaan we direkt weer door,

.. er zijn voor nederland geen echte cijfers beschikbaar waaruit exact blijkt waardoor ongelukken met motorfietsen hebben plaats gevonden

we hebben dus enkel aannames!!!

immers niet alle ongevallen worden gemeld en justitie houdt geen statistieken bij

de verzekering heeft natuurlijk wel cijfers omtrend het aantal gebeurtenissen waarbij motorfietsen betrokken zijn maar worden niet gecoordineerd
zo is ook niet in alle gevallen de werkelijke oorzaak bekent wat heeft geleid tot het ongeval enkel de schuldvraag



al met al  blijft het dus gissen..

vooralsnog is er  voor een mogelijke apk nog steeds niets uitgewerkt hoe dit dan ingevuld dient te worden en ik verwacht dat dit ook nog wel even gaat duren
voorals nog ziet de nederlandse politiek het helemaal niet zitten

word zeker vervolgd C:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 19:36 #18 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Dat hele Brussel kan van mij intussen de PESTPL....RITUS !!! genieten.
Sorry dat most er effe uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2012 22:01 #19 door RP
Beantwoord door RP in topic Protestrit tegen APK voor motoren

Dat hele Brussel kan van mij intussen de PESTPL....RITUS !!! genieten.
Sorry dat most er effe uit.


Je rijdt dus mee.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2012 23:37 #20 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Protestrit tegen APK voor motoren
Ja Ik ga jij ook?
En ik stem ook op die linkse rakkers deze zomer die hebben ook niet zo veel op met dat tuig uit Brussel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden